2020-11

Opening plantseizoen!

De kas is vol geplant. Seizoen 2020 geopend!

Arriveren van plantgoed door plantenkwekerij Jongerius uit Houten, plantgoed mijmeringen…, uitzoeken van Frieslander pootgoed uit eigen voorraad, verpoten peulplanten (uitzondering bij een nog te nat land om uit te planten op de volle grond).

De nattigheid maakt dat we nog weinig kunnen buiten. Daarom pakken we versneld allerhande klussen aan.

Teeltplan 2020 is nagenoeg afgerond, plantgoed en zadenbestellingen zijn er uit en reeds onderweg. Daarnaast hebben we met de voorraad ingekocht product en eigen laatste voorraad vooruit gewerkt - menig pakkethoeveelheid staat al klaar en/of is gesorteerd op maat voor de verschillende pakketsoorten de aankomende weken. Naast het praktische werk met de groenten beginnen we nu grootschalig aan de voorjaarsschoonmaak - het witwassen hoort daar ook bij van binnen en van buiten en uiteraard ook ‘alle gekheid op een stokje’...

- Reni -

Pakket inhoud

Deze week
groente Knolvenkel - Gele biet - Andijvie - Pompoen grijs - Paprika rood
fruit Appel Topaz - Clementines - Blauwe bes
Verwacht
groente Knolselderij - Witlof - Spinazie - Waspeen - Zuurkool
fruit Appel Evelina - Sinaasappel Tarocco - Banaan

Ovenschotel met prei, venkel en zachte geitenkaas

2 preien - 50 g roomboter - 250 ml room - 4 venkelknollen - 200 gr geitenkaas (hoeveelheid voor vier personen)

Prei schoonmaken en in grove stukken (ca 7 cm) snijden. Preistukken wassen en naast elkaar in hapjespan leggen. Helft van de boter erover verdelen en afgedekt in 15 min op laag vuur stoven. Tussentijds eenmaal omdraaien en room, zout, peper toevoegen en prei nog 5 min zachtjes laten koken. Intussen oven voorverwarmen op 200°C.

Venkel schoonmaken, groen bewaren. Afhankelijk van formaat in 4 tot 8 parten snijden. Venkel in ruim water met zout in 6-8 min beetgaar koken. In vergiet laten uitlekken.

Prei, venkel in ovenschaal rangschikken, room erover heen schenken en geitenkaas erboven verkruimelen.

Heerlijk bij gebakken aardappel/krieltjes of rijst. Eet lekker!

Gebraden venkel met walnoten

500 g venkel - zout - 3 eetl. olie - evt. 2 tl venkelzaad - versgemalen peper - 1 eetl. appeldiksap - 40 g walnoten

Halveer de venkelknollen en snij een stukje uit de harde stro­n­ken. Kook de venkel 5 minuten in water met zout. Giet ze dan af en vang 1/8 liter kookvocht op. Laat de venkel goed uitlek-ken. Verhit de olie in een grote koekenpan, bak de venkel hierin aan en voeg de venkelzaadjes toe. Vermeng het opgevangen kookvocht met zout, peper en appeldiksap, en schenk dit bij de venkel. Laat het drie minuten koken en rooster intussen in een droge koekenpan de walnoten. Verdeel de venkel en de appel-diksapsaus over de borden en strooi de walnoten erover. Serveer met tagliatelle.

Warme quinoasalade met gele biet, avocado en feta

De gele biet die je gebruikt voor deze lauwwarme salade, is veel frisser dan zijn rode broertje. Heerlijk in combinatie met de grove structuur van de quinoa en de romige smaak van avocado. Breng de salade op smaak met mediteraanse kruiden zoals komijn en garneer met frisse feta.

Kook de aardappels met wat zout gaar, stamp ze fijn met de parmezaan en 10 gram boter en iets peper. Snij de helft van de courgettes in dunne reepjes en blancheer ze 5 minuten in gezouten water. Afgieten en uit laten lekken in een vergiet waar je een theedoek onderin legt.

1 rode ui – 2 stuks gele biet – 150-200gr quinoa – 2 theel gemalen komijn – 2 theel paprikapoeder – 1 stuks avocado – 100 gr feta – 60 gr rucola of gemengde sla – groentebouillon – olijfolie – balsamico azijn

Bereid de bouillon en kook ongeveer 250 ml water per persoon in een pan met deksel voor de biet. Snipper de rode ui. Schil de biet en snijd in blokjes van ½ cm. Kook de biet, afgedekt, in 15 - 20 minuten gaar. Giet daarna af. Verhit de olijfolie in een andere pan met deksel en fruit ¾ van de rode ui 2 minuten op laag vuur. Voeg de quinoa, komijnpoeder en paprikapoeder toe en bak al roerende 30 seconden. Voeg vervolgens de bouillon toe en kook de quinoa, afgedekt, 12 - 15 minuten. Giet daarna af en roer de quinoa los met een vork. Laat zonder deksel uitstomen. Snijd ondertussen de avocado doormidden, snijd het vruchtvlees in blokjes en lepel uit de schil. Verkruimel de feta. Meng in een saladekom de biet, veldsla-rucolamelange, overige rode ui, quinoa en de helft van de avocado en de helft van de feta met de extra vierge olijfolie en zwarte balsamicoazijn. Breng op smaak met peper en zout. Verdeel het gerecht over de borden en garneer met de overige feta en avocado. Garneer naar smaak met extra vierge olijfolie.